Kamphundens vara eller icke vara

Dagens nyhet i Jönköping är att en tax har blivit ihälbiten av en annan hund. FRUKTANSVÄRT!!! Men jag kan inte tycka (aningen partiskt naturligtvis) annat än att det är lite orättvist att rasen Rhodesian Ridgeback hängs ut som farlig kamphund. Det finns inga sådana tendenser i en frisk, renrasig och normalt avlad avkomma av rasen.

Med hjälm på huvudet vill jag däremot uttrycka mitt tyckande vad gäller alla former av bullraser. Varför ska vi i här i Sverige ha den typen av ras godkänd? Denna typ av hundar är i sitt ursprung födda att fostras till att döda, vilket i sig talar för att det är väldigt få människor som är lämpade att ha en sådan hund i sin ägo. Tyvärr är det ju också så att rasen väldigt ofta hamnar i helt fel händer - hos människor som inte har en aning om hur man hanterar en sådan varelse utan istället hetsar fram dess sämsta egenskaper.
 
Jag tycker att vi efter det här fallet, och faktiskt flera andra, ska ta lärdom av vårt grannland Norge och totalförbjuda all införsel av denna typ av ras i Sverige.

Hur som helst känner jag i dag stort medlidande med taxen Funnys närmaste. Må Funny vila i frid.


Kommentarer
Postat av: Anonym

Så fruktansvärt!!! Bilden säger mer än 1000000000 ord.

2007-10-05 @ 23:29:48
Postat av: matilda

finns ju egentligen inget och skriva, det är overkligt. kan man inte hantera sin egna hund, borde man själv bli ihjälbiten.
uss.

2007-10-06 @ 20:22:16
Postat av: Pia

Det är ju inte klokt att det bara kan hända, men jag tycker det är mer ägarens fel än hundens.
tur man själv bara har kattet!!

2007-10-07 @ 11:57:19
Postat av: Anna

Hej!
Det är alltid lika tråkigt att läsa om dessa ihjälbitna hundar!! Ännu tråkigare att läsa att RR blandas med dessa raser :=( Ridgebacken är en fredlig hund, ej framavlad att döda andra hundar! Det är såna här saker som är den mörka sidan med att vara uppfödare, man är ständigt livrädd att ens valpar ska hamna i orätta händer! Men jag har ju lyckats att få tag på toppen hem till alla mina "små" Krama Leya från oss alla i Fåglavik!(när ska vi ses???)
Kramar från oss...

2007-10-08 @ 09:46:51
URL: http://www.minjimbaridge.se
Postat av: Linda

Nej fy fan. Jag HATAR när djur torteras och pinas. Det är det värsta jag vet. Kan inte låta bli att kolla på animal cops fast jag tjuter varje gång. kul att du titta in på min blogg dock :-)

2007-10-12 @ 19:04:09
URL: http://livstankar.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0