Från oss överlevare!!!

Till alla oss barn som överlevde 50-, 60- och 70-talet:

Först överlevde vi att födas av mammor som rökte och drack under graviditeten. Dom tog Magnecyl och alla möjliga läkemedel, åt blue cheese-dressing och tonfisk direkt ur burken men blev aldrig testade för diabetes.

Efter detta trauma blev vi lagda på mage för att sova i en spjälsäng målad i rosa eller babyblå färg med hög blyhalt. Vi hade ingen barnsäkerhet på medicinburkar, dörrar eller fönster och när vi cyklade hade vi ingen hjälm. För att inte tala om vilken risk vi tog när vi liftade! Som spädbarn och barn åkte vi bil utan barnstol, bilkudde, säkerhetsbälte eller airbag.

Vi drack vatten direkt ur trädgårdsslangen och inte ur glas eller flaska. Vi delade läsk med flera kompisar, drack direkt ur flaskan och igen dog av detta. Vi åt muffins, mammas bullar, vitt bröd, riktigt smör och för mycket socker på på cornflakes och långfil. Inte blev vi överviktiga för det!

Hur kommer detta sig? Jo:

Vi var alltid ute och lekte!!! Vi kunde gå hemifrån på morgonen, leka hela dagen och komma hem när gatlyktorna var tända. Ingen kunde nå oss på hela dagen och vi var ändå okej! I timmar kunde vi bygga lådbilar av skräp för att sedan åka ned för någon backe och då upptäcka att vi hade glömt bromsarna. Efter att ha åkt in i träd och buskar ett antal gånger lärde vi oss att lösa problemet.

Vi hade inga Playstation, Nintendo eller X-Box, ingen video eller DVD, inga 150 kanaler på TV:n, inget surroundljud och ingen CD-spelare. Vi hade inga mobiltelefoner, datorer, Internet eller MSN. Vi hade VÄNNER och dom fann vi utomhus.

Vi föll från träd och tak, skar oss, bröt armar och ben, slog ut tänder - inte någon blev stämd eller anmäld för det. Vi åt maskar och kakor gjorda av sand eller jord, inte fortsatte maskarna att leva i magen! Vi fick luftgevär vid 10 års ålder, vi hittade på spel och lekar med hjälp av en pinne och en tennisboll. Fast man sa att det kunde hända så var det inte så många som fick ögonen utpetade av pinnar. Vi cyklade eller gick till kompisar, ringde eller knackade på dörren och ibland steg vi bara in och pratade med dem.

Fotbollslaget hade uttagningar och alla blev INTE uttagna, dom som inte blev det fick lära sig att handskas med besvikelsen. Otroligt eller hur?!

Tanken att våra föräldrar skulle stå på vår sida om vi bröt mot lagen fanns inte. Dom var faktiskt lagens högra arm! Denna generationen har faktiskt fostrat de största risktagarna, problemlösarna och investerarna någonsin. De senaste 50 åren har varit en explosion av uppfinningar och nya idéer. Vi hade frihet, misslyckanden, framgång och ansvar och vi lärde oss att ta allt detta.

Om Du är en av dessa så GRATTIS!!! Du kanske vill dela med dig av detta till andra som har haft turen att få växa upp som barn den tiden innan myndigheter och samhälle reglerade Ditt liv för "Ditt eget bästa". Och när du ändå håller på - berätta för dina barn hur modiga och lyckliga deras föräldrar var!!!

Kommentarer
Postat av: Pernilla

Jag är en överlevare, helt klart.
Tack för ditt inlägg. Då jag har Eng Springer Spaniel är trimning ett måste. Älskar rasen men än någon men visst är det jobbigt men leriga, håriga tassar.
Idag var det dock en aussi som stod på trimbordet.
/P

2008-03-13 @ 13:39:31
URL: http://pernillaochpuma.blogg.se/
Postat av: joel

allt är klar och jag är hemma och full... har ifaktiskt ingen aning om vad jag skrier.. det hrä blir märkligt imorgn...

haha

tack

goatt..

2008-03-13 @ 15:04:12
URL: http://joelsunderbara.blogg.se
Postat av: Tu Madre

Just nu går det bra att få ihop allting när jag är mammaledig. Det är dagislämning och hämtning bara tre dagar i veckan för ena barnet. Till hösten vintern kan det bli lite svårare när jag ska jobba, plugga och ha hand om hem och barn samtidigt. Vi får hoppas att det går bra. Det gick trots allt ganska bra när jag jobbade innan jag fick antonio och var ensamstående gravid :) med rutiner och fasta vanor tror jag nog att man klarar allt!

2008-03-13 @ 15:04:15
URL: http://www.TUMADRE.blogg.se
Postat av: Olivia (:

nu vet ja hur modig du va maami :D

2008-03-13 @ 19:41:28
Postat av: Tu Madre

Sant. Jag blir lite stolt bara jag tänker på vad jag åstadkommer varje dag nu :)

2008-03-13 @ 22:51:18
URL: http://www.TUMADRE.blogg.se
Postat av: joel

hehe... det har gått så långt att inte ens hanna vet när jag är ironisk eller inte.. min röst hr konstant det ironsika lätet...

hmm.. skumt problem, vem ska man fråga om hur man löser sånt..? olle?

och grattis till att ni klarade en hård uppväxt.. men lite skryt själv då.. själv klaade jag av hm..öhm... reklam på tv! det är fan jättejobbigt ;)

2008-03-14 @ 02:28:18
URL: http://joelsunderbara.blogg.se
Postat av: Kattis/Team Huggers

Hahaha, vad man har glömt bort hur mycket som hänt under ens levnadstid.
Man trodde väl aldrig det finna såna här saker då. Det kändes ju som utopi. Men vad roligt att läsa.
Ha det gott!
Kattis

2008-03-14 @ 08:39:17
URL: http://kattis11.blogg.se
Postat av: Kattis

När man läser sånt här vill man ju faktiskt uppfostra barnen sådär.. Låta dom äta sand och inte hålla koll på dom när dom är ute och leker... Vet inte om det hade funkat om jag ensam hade uppfostrat kidsen sådär dock, samhällsklimatet har ju trots allt ändrats sedan 50, 60, 70 talet... :P

2008-03-20 @ 22:42:24
URL: http://luva.webblogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0