GRATTIS till JÖNKÖPING 727 år - o GRATTIS i förskott älskade förstfödda




Sveriges äldsta stad kallas min stad - varför uppmärksammas inte en sådan födelsedag mer än vad den gör? Inte en människa (knappt) vet att vi jönköpingsbor i dag har firat stor födelsedag! En aktningsvärd ålder av 727 år borde väl uppmärksammas mer än... nada - ingenting?!?!? 



Bilden ovan visar Sveriges äldsta privilegiebrev som innebar:

"Den 18 maj 1284 utfärdar Konung Magnus Ladulås ett privilegiebrev som ger stadsrättigheter. Invånarna ges rätt att utlysa två årliga marknader. Därmed har invånarna officiellt rätt att driva handel och hantverk. Den ena marknadsdagen skall vara vid S:t Antonii fest den 17 januari och den andra vid S:t Francisci fest den 4 oktober."



Självklart minns jag Jönköpings födelsedag varje år eftersom min förstfödda firar sin dag nästkommande dag, alltså är "dagen efter" en riktigt fin dag i min värld!

♥♥♥ Grattis Jönköping! o GRATTIS i förskott älskade barn!!! ♥♥♥


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0