Livet är för kort för att gå så här fort...



Fick mig en liten funderare i dag...

Jag brukar egentligen inte läsa "De Stora Bloggarna", inte av princip utan mer för att innehållet egentligen inte intresserar mig. Ibland väcker ju dock något ens intresse och i dag när jag gick in på blogg.se fångades jag av rubriken " "Mayia, sluta nu! Mamma måste blogga" " ... Kanske för att min arbetsplats heter Mayamottagningen, vad vet jag? Det är i alla fint skrivet av en mognande kvinna som åtminstone emellanåt verka inse livets betydelse och detta förde mina tankar till en gammal, tidigare många gånger cirkulerande historia som är så sann.


Ta er tiden att läsa nedanstående för det är verkligen tänkvärt!!!

En professor stod framför sin filosofiklass med några saker framför sig på bordet. När äntligen pratet i klassen tystnade, tog han upp en mycket stor glasburk och började fylla den med golfbollar.

Han frågade klassen om glasburken var full, och de höll med om att den var det.

Då tog professorn fram en låda med småsten och började hälla dem i glasburken. Han skakade lite lätt på burken och stenarna ramlade ned i håligheterna mellan golfbollarna.

Han frågade klassen om glasburken var full, och de höll med om att den var det.

Då tog professorn fram en låda med sand och hällde i glasburken. Sanden fyllde såklart upp alla små håligheter som fanns mellan småstenen.

Nu frågade han igen om glasburken var full och studenterna svarade med ett eftertryckligt JA!

Professorn tog då fram två koppar kaffe som han hade under katedern, och hällde hela innehållet i glasburken, där det effektivt rann in överallt i sanden.

Studenterna skrattade.

"Lyssna nu!" sa professorn när skratten började klinga ut. Den här stora glasburken representerar ditt liv. Golfbollarna är de viktigaste sakerna: Familj, barn, vänner, husdjur, din tro och det du verkligen är passionerad för. Det är saker, som om allt annat försvann ur ditt liv och bara de återstod, så skulle ditt liv ändå vara fullt.

Småstenarna är saker som spelar roll: Arbete, boende, intressen, hobbies.

Sanden är allt annat, småsakerna.

Om du häller i sanden först i glasburken, fortsatte han, så blir det ingen plats över till golfbollar och småsten. Samma sak är det med livet. Om du lägger all din tid på små saker, kommer du inte att ha plats för det som verkligen spelar roll eller är viktigt.

”Just därför” sa professorn, skall du ta hand om ”golfbollarna” först; lek med dina barn, bjud ut din fru, ta en stund i ensamhet och eftertanke. Gör sakerna som verkligen spelar roll. Resten är bara sand.

En av studenterna räckte upp handen och frågade vad kaffet representerade.

Jag är glad att du frågade log professorn.

Kaffet är för att visa:
Hur mycket du än fyller ditt liv med, så finns det alltid plats för ett par koppar kaffe med en god vän.



Dags att bjuda hem en vän eller två på ett par koppar kaffe kanske???

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0