Sent omsider - helgen som var...


Svärfaderns 80-årsfest blev lyckad. Alla trivdes, njöt av mat, dryck och umgänge - precis som det ska vara. Även de som inte är helt hemma ännu med släkten, eller de som inte tycker det är någon höjdpunkt att behöva "tvångsumgås" med icke självvalda tyckte det var BRA!


(Bild 4 är enda bild där jag i alla fall delvis är med själv - därför får den vara med, trots kapade väsentliga delar...)

Efter lite (onödigt) placeringsstrul blev vi serverade en meny som "duger"...

*Buljong i en liten mugg som smaklöksretare.
*Japanskinspirerad munsbit bestående av sej och soya.

Nu över till den riktiga menyn...

Havskräftsoppa med blomkål, aprikos och vadouvanstekt morot. Serverat med vitt vin - Pouilly Fumé, chardonnay 2008.

Bakad torskrygg från Barentshav med betor, grystek jordärtskocka och dragonemulsion. Serverat med ett lätt rött vin - Beaujoulais-Villages, pinot noir 2007.

Rådjurssadel och bog från Örserum med 5 kryddor, purjolök och Karl-Johansvamp. Serverat med ett mustigt rött vin - Chateau Montres Madrian Tanriet 2006.

Inkokta päron med Earl Grey, citroncréme, rökta macadamianötter & ingefära. Serverat med Moscato d'Asti.

Efter denna delikata upplevelse bjöds det kaffe med valfri avec - själv valde jag en whiskey Laphroaig som föll sig väldigt bra efter en lagom lätt måltid. Det måste ändå ligga kunskap bakom att kunna servera så många rätter utan att gästen känner sig övermätt, inte hungrig utan just lagom välbefinnande under hela kvällen.

Precis så mådde jag ända till jag dök i sängen strax före klockan 03:00. Hur jag mådde på söndagen är väl en annan historia även om jag mådde bra - men fruktansvärt trött.

Men vad gjorde det när det enda vi gjorde på söndagen var att umgås kring film och väl förberedd söndagsmiddag med alla flickor och deras pojkar.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0