Borgerlig begravning

I dag har varit en begravningsdag. En dag som de flesta av oss måste gå igenom. Jag har gått igenom flera sådana dagar och det är ju aldrig en dag att se fram mot.

För första gången för mig var det en borgerlig begravning, en väldigt passande ceremoni för den som begravdes. En väldigt bra ceremoni för många som en dag ställs inför detta.

En borgerlig begravning är en akt som kan utformas i stort sett hur som helst enligt den dödes nedtecknade vilja eller anhörigas önskemål - även med religiösa inslag om så önskas. Begravningsakten kan utföras på valfri plats - i ett kapell, i en trädgård, vid en sjö eller till och med i en kyrka om så önskas. Innehållet under ceremonin bestämmer närvarande själva, man väljer själv officiant och det kan vara precis vem som helst t.ex. någon närstående eller en person från t.ex. begravningsbyrån. Man väljer musik fritt, vem som helst får hålla tal och klädkoden är helt fri. Det finns inget regelverk förutom lagtexten: ”må intet förekomma som strider mot förrättningens helgd och allvarliga innebörd”

Något jag kände var bra med dagens begravning var att musiken var vald för att passa, orden var helt och hållet sanningsenliga utan krusiduller och inget överräckande till någon som den döde inte stod för framfördes. Framför allt skopades ingen jord på kistan och ingen yttrade orden "Av jord är du kommen, av jord skall du åter varda"...

I stället lades 3 rosor på kistan - 1 ros för livet som svärfar har levt, 1 ros för att bevara minnet av honom och 1 ros för ett sista farväl. Fint! Så vill jag att mina sörjande ska ta ett sista farväl när det blir så dags...

♥ You did it your way ♥

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0